Po zaprezentowaniu na Impact’24 wzbudzającego kontrowersje logo Poznania urzędnicy informowali, że koszty jego wprowadzenia wyniosły ok. 150 tys. zł. Podano, że pierwsze dwa etapy tworzenia nowej marki kosztowały po 49 tys. zł, natomiast koszt trzeciego wyniósł ponad 58 tys. zł. Tyle zainkasować miał twórca logo Maciej Kawecki i jego firma Brandburg.
Bloger Poznaniator opublikował w mediach społecznościowych zestawienie obejmujące usługi twórcy logo, ale także inne koszty poniesione przez miasto Poznań w związku wprowadzeniem nowego znaku graficznego. Mniej niż połowa z nich dotyczy opłacenia usług wykonanych przez firmę Macieja Kaweckiego (łącznie ponad 157 tys. zł).
Wśród innych kosztów najwięcej pochłonąć miała instalacja mobilna na terenie Starego Rynku związana z nowym logo. Zarząd Zieleni Miejskiej miał wydać na nią ponad 67 tys. zł. Z kolei ponad 49 tys. zł Urząd Miasta Poznania wydał na przygotowanie koncepcji oraz przeprowadzenie warsztatów kreatywnych „Architektura marki” oraz „Rzecznicy marki”.
Również 49 tys. kosztować miało przygotowania nowej „Strategii Marki Miasta Poznania”. Łącznie kilka tysięcy wydano również na wykonanie przypinek, smyczy i plakatów z nowym logo Poznania.
Według Poznaniatora Urząd Miasta Poznania poniósł też wysokie koszty złożenie w Urzędzie ds. Własności Intelektualnej Unii Europejskiej wniosku o rejestrację znaków graficznych związanych z nowym logo. Miano wydać na to łącznie ponad 32 tys. zł.
Ten wydatek, opatentowanie nowego logo, budzi zastanowienie, bo sprzeczny jest z przekazanym m.in. Teleskopowi twierdzeniem urzędników miejskich, że nowe logo to tylko propozycja. Takie głosy pojawiły się w magistracie po tym jak zwolniony został ze stanowiska Cezary Tyliński, który był pełnomocnikiem prezydenta Poznania do spraw marki miasta. On sam twierdził, że „Decyzja o wdrożeniu nowego znaku była świadomą decyzją Urzędu a nie propozycją”.
Łączny koszt wszystkich wydatków według Poznaniatora to ponad 410 tys. zł. Poznaniator sugeruje, że może to nie być jeszcze ostateczna kwota jaką pochłonęło nowe logo Poznania.
Poprosiliśmy Urząd Miasta Poznania o skomentowanie informacji podanych przez blogera.
Koszt zlecenia przeprowadzenia procesu zaprojektowania identyfikacji wizualnej marki Miasta Poznania to 58 794 zł. Sumy pojawiające się ostatnio w przestrzeni publicznej uwzględniają koszty innych zadań, m.in. warsztaty oraz propozycję strategii komunikacyjnej Miasta Poznania (wnioski z analiz, prace koncepcyjne czy wyniki przeprowadzonych w trakcie projektu badań) będą wykorzystywane także po zakończeniu kampanii „Jesteś u siebie”
– przekazał nam Patryk Pawełczak, dyrektora Gabinetu Prezydenta Poznania.
Dodał, że „Część wymienianych kwot to działania promocyjne. Zwykle elementy identyfikacji wizualnej Poznania są eksponowane podczas wydarzeń organizowanych i wspieranych przez Miasto. Z uwagi na to, że trwa obecnie kampania „Jesteś u siebie” to materiały zawierały towarzyszące jej elementy systemu identyfikacji wizualnej”.
Z powodu bardzo wysokich kosztów pod znakiem zapytania stanęła budowa nowego dworca w Poznaniu. Głos w tej sprawie zabrał wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
CZYTAJ TAKŻE: Synoptycy ostrzegają. Ogłoszono najwyższy stopień zagrożenia