To było święto miłośników kolei – tych młodszych i tych starszych. Ci, którzy odwiedzili Muzeum Parowozownia Jarocin, mogli zasiąść za sterami nowoczesnej lokomotywy na symulatorze, przejechać się drezyną czy parkową kolejką. Było to również spotkanie z ponad stuletnią historią polskich kolei. W parowozowni zgromadzono ponad 80 pojazdów kolejowych i kilkadziesiąt zabytkowych urządzeń. Muzeum społecznie prowadzą członkowie Towarzystwa Kolei Wielkopolskiej.
Plany stowarzyszenia są bardzo ambitne, ponieważ zakładają odbudowę części infrastruktury, która została zdegradowana tutaj na przestrzeni lat. W naszych planach jest uruchomienie części tych eksponatów. (...) Na tą chwilę skupiamy się na renowacji pojazdów, które uratowane zostały przed złomowaniem, są w stanie agonalnym i wymagają całkowitej odbudowy
– mówi Paweł Szymendera, prezes Towarzystwa Kolei Wielkopolskiej.
Renowacja będzie polegała na wypiaskowaniu całej konstrukcji parowozu, malowaniu specjalnymi farbami, aby jak najdłużej mógł cieszyć oko. Zostaną uzupełnione wszystkie elementy, które na przestrzeni lat zostały skorodowane albo skradzione
– mówi Bartosz Ciesielski, Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej.
Wagony powstały w HCP w Poznaniu, a zabudowanie tego wagonu powstało w Opolu
– mówi Daniel Kasprzak, Towarzystwo Kolei Wielkopolskiej.
Festyn w jarocińskiej parowozowni odbył się po raz dziewiąty.